Happy visit my photos gallery:

You're welcome to visit my photos gallery:
My photoblogMy Flickr

Mrs. Little Pumpkin's followers:

Sunday, January 15, 2012

Kenali Brookings/ About Brookings: PENGENALAN

Gambar 29 Mei 2009.
Kami menjejakkan kaki di sebuah pekan kecil Brookings, South Dakota pada 16 Mei 2009. Terasa masih segar lagi kenangan masa mula-mula kami tiba di bumi asing ini. Kekok dengan keadaan suhu persekitaran, kami mengenakan jaket tebal dan baju berlapis-lapis. Padahal bulan Mei adalah untuk musim panas! Malu rasanya bila berjumpa dengan orang di sini yang hanya memakai baju t-shirt, malah ada yang berjemur dengan pakaian mandi dan ber'jogging' dengan hanya berseluar pendek!

"For your information, the county and the city got their names from one of South Dakota’s greatest pioneer promoters, Wilmot W. Brookings, and was platted in 1879[1]".

Kedatangan kami ke Brookings disambut dengan papan tanda besar yang tertulis "Welcome to Brookings" melalui leburaya I-29 daripada bandar Sioux Falls iaitu satu jam perjalanan menaiki kereta. Kiri dan kanan jalan dipenuhi dengan ladang-ladang jagung, bangsal-bangsal petani dan haiwan-haiwan ternak seperti kuda dan lembu. Jangan pula pelik kalau melihat lembu-lembu di sini kebanyakkannya atau boleh dikatakan semuanya berwarna hitam dan besar!

Hamparan hijau pokok-pokok jagung pada musim panas pula persis melihat sawah padi yang terbentang luas di Tanjung Karang, Selangor.  Luas mata memandang. Dan pastinya suasana yang berbeza dapat dilihat bagi setiap empat musim di sini. MasyaAllah, the nature never let me down.


Brookings dilihat sebagai sebuah pekan kecil yang pastinya mempunyai banyak perbezaan kalau dibandingkan dengan bandar-bandar atau pekan-pekan di Malaysia. Brookings lebih kepada sebuah pekan universiti, kerana rata-ratanya terdiri daripada para pelajar dan pendidik South Dakota State University, universiti yang menjadi penyebab kami berada di sini. Alhamdulillah. Populasi penduduk di sini dianggarkan seramai 30 ribu orang kalau dilihat pada statistik empat tahun yang lepas[2].

"It's looks like nothing much here, however it has a lot to be explored. Mmmm, what I can say is, this place is not suit for those who love tall buildings or for modern town lover!"
Keadaan pada musim sejuk di sepanjang leburaya I-29.

Suasana yang dapat dilihat sepanjang lebuhraya pada musim luruh atau selepas salji cair pada akhir musim sejuk. 
Keadaan ini biasanya dilihat pada musim panas atau musim bunga.

Source:

[1] http://brookingschamber.org/history-of-brookings/
[2] Google public data

*All the writings are from my personal experience and for my personal journal to be shared. I'm very sorry if there are any sensitive or wrong descriptions about my writings. Comments and critics are welcome. Thank you. 

InsyaAllah tajuk yang akan datang akan memperincikan lagi tentang pusat bandar di Brookings yang juga disebut sebagai 'downtown' bagi rakyat Amerika. Stay tune! :)

2 comments:

aiMie said...

za, haybay tuh wat ngn gapo..? :p

mama | papa |aliya said...

buat dengan pokok jagung yang lepas tuai, ada traktor khas untuk buat tu, sebab tu shape dia cantik dan sekata aje :)

Thanks mie datang melawat blog! :)