Happy visit my photos gallery:

You're welcome to visit my photos gallery:
My photoblogMy Flickr

Mrs. Little Pumpkin's followers:

Saturday, February 2, 2013

Parhelion/ Sun dog

Assalamualaikum dan salam sejahtera, :) Harap semuanya sihat dan berada dalam rahmat Allah sentiasa. Selamat berhari minggu! :)

Pada hari Khamis lepas berlakunya fenomena alam yang dinamakan Parhelion atau 'sun dog' di Brookings. Subhanallah. Kami sangat bersyukur kerana berpeluang melihatnya untuk pertama kali, dan mungkin untuk kali terakhir.

Nama saintifik Parhelion berasal daripada Greek yang bermaksud 'beside the sun'. Dua cahaya (sun dog) terbentuk di sebelah kiri dan kanan matahari mewujudkan gegelang bulat (ring/ halo arcs) yang berpusatkan matahari. Sun dog terjadi kerana terbentuknya kristal ais di udara pada suhu yang tersangat sejuk. Kejadian ini biasanya berlaku di antartika dan artik. Lihat penerangan lanjut pada gambar di bawah.

Suhu pada hari tersebut tersangat sejuk iaitu pada -23 darjah Celsius ditambah dengan angin yang sangat kuat. Saya dapat berada di luar rumah untuk bergambar tidak kurang dari seminit atau dua minit, kerana cuaca yang sangat sejuk dapat membuatkan tangan, muka dan badan menjadi sakit dan pedih. Risau juga kalau lama-lama berada di luar rumah.

Jika dilihat dengan mata kasar, lingkungan bulat yang terbentuk tidak jelas kelihatan kerana cahaya matahari yang terlalu terang. Juga, lebih elok dan selamat untuk mata jika memakai cermin mata hitam atau tidak melihat matahari secara langsung.

Kami sangat teruja dan gembira dapat melihat Parhelion ini yang berlaku sepanjang hari, dari terbit dan sehingga terbenamnya matahari. Alhamdulillah. :) Satu pengalaman yang tak dapat dilupakan.


" Sundogs form as sunlight is refracted by hexagonal plate-like ice crystals with diameters larger than 30 micrometers and their flat faces horizontally oriented.

Sundogs are visible when the sun is near the horizon and on the same horizontal plane as the observer and the ice crystals. As sunlight passes through the ice crystals, it is bent by 22 degrees before reaching our eyes, much like what happens with 22 degree halos. This bending of light results in the formation of a sundog.

The difference between sundogs and halos is the preferential orientation of the ice crystals through which the light passes before reaching our eyes. If the hexagonal crystals are oriented with their flat faces horizontal, a sundog is observed. If the hexagonal crystals are randomly oriented, a halo is observed "




Matahari terbit lebih kurang 7.44am dan terbenam jam 5.39pm

No comments: